WAAROM BRANDING STRATEGIE VOOR BUSINESS STRATEGIE KOMT

MARKTENTREE IN ÉÉN KEER GOED DOEN

Bedrijven die willen exporteren, beginnen meestal met het schrijven van een bedrijfsstrategie. Goed, maar niet geweldig. Beter is het te starten met het bepalen van uw merkstrategie. Dit is waarom.

Een bedrijfsstrategie is het plan van het management voor de lange-termijn-intentie en -activiteiten om doelstellingen en doelen te bereiken. In mijn praktijk zie ik veel bedrijven worstelen om tot nieuwe markten toe te treden of er vaste voet aan de grond te krijgen. Niet, omdat ze geen goede bedrijfsstrategie of goed exportplan hebben, maar omdat de klantervaring die ze geven tot wrijving en afwijzing leidt. Ze slagen er niet in om een ​​aantrekkelijke belofte te doen of na te komen van de onderscheidend plezierige relatie die ze met hun klanten zullen aangaan en opbouwen. Waarom? Omdat bedrijfsstrategieën – in het algemeen – emotionele voordelen buiten beschouwing laten als onderdeel van de propositie van een bedrijf.

Een branding strategie is erop gericht u te onderscheiden van anderen, niet in ‘wat u doet’, maar in ‘hoe u dingen doet’. Het is het resultaat van het begrijpen van de echte behoeften en ervaringen van de klant. En dat is essentieel! Want, in concurrentie met anderen – wanneer producten of diensten gelijk zijn – wordt het verschil gemaakt door ‘hoe je dingen doet’. Door een solide branding zullen doelgroepen, bovenop de functionele kwaliteit van uw product of dienst, emotionele voordelen aan u toeschrijven. Voordelen die intrinsiek door hen worden gewaardeerd, uniek aan ú worden toegekend en die niet kunnen worden gekopieerd. Wanneer u uw bedrijfsstrategie vervolgens baseert op deze emotionele voordelen, kiest u bij uw toetreding tot de markt de operationele strategieën en acties die bij u en uw merk passen. En krijgt u acceptatie, enthousiasme en duurzame loyaliteit.

Daarom, als u uw marktentree in één keer goed wilt doen, zet uw merk dan voor uw bedrijfsstrategie. Begin met waarom u er bent, wie u bent en hoe u zaken wilt doen. Begin met het begrijpen en definiëren van de klantervaring. En bepaal op basis daarvan uw strategie om functionele en emotionele waarde bij klanten te creëren en te behouden.

Vindt u het moeilijk om het idee te accepteren om merk voor strategie te stellen? Bedenk: emotie gaat vooraf aan logica. Altijd.

WILT U EEN BRANDINGSTRATEGIE? NEEM CONTACT OP MET INTRASERVICE.

———–

Gepubliceerd: 17 februari 2021

Auteur: Ton Willemse, international business consultant

Intraservice BV, Nederland

———–

Lees ook:

10 manieren waarop branding uw bedrijf helpt

5 manieren waarop branding jou en je personeel helpt

Naar overzicht